Niet van bovenaf maar een spiegel voor de reiziger; 'wil ik zo zijn?'

De GVB Amsterdam campagne

Op alle stations voor metro, tram of bus hangen de posters met geïllustreerde gedragsregels. Ze maken de reizigers van over de hele wereld duidelijk hoe ze zich dienen te gedragen op de stations en in bus, tram en metro. De illustraties zijn hier en daar sterk overdreven en hebben de characters een tamelijk belachelijke uitstraling. Het is een beproefde manier om mensen te bereiken; door de boodschap niet op een autoritaire manier van bovenaf op te dringen maar juist het hilarische en lachwekkende te laten zien van de nóg asocialere en onfatsoenlijker reiziger. Daar leent een illustratie zich heel goed voor. De vormgeving is gedaan door EdenSpiekermann.

GVB Gedragsregels

De GVB Amsterdam wil de gedragsregels communiceren met de reiziger; niet kapittelend, van bovenaf maar op een ontspannen persoonlijke, menselijke manier. De reiziger het foute gedrag als een spiegel voorhouden. De characters in de animatie zijn heel gewoon en hebben een aangename anonimiteit; er wordt niet gestigmatiseerd. Een beetje slapstick en dommig is het wel; dus trek je conclusie als reiziger; hoor je daarbij of niet...
De animaties draaien op de beeldschermen in tram, metro en bus en zijn ook als pictogram verwerkt in affiches op perrons.
Regie, storyboard en artwork: Pictomotion, Sound: Jesse Koolhaas, Animatie: Paul Kempe.